Control

Herinner je je Janet Jackson nog?

Ik wel. Ik ken de danspasjes op ‘Miss you much’, ‘What have you done for me lately’ en ‘Control’ nog goed 🙂

‘Control’ was Janet’s manier om haar ware zelf te laten zien. Om niet de dingen te doen op de manier waarop haar familie dat wilde, maar om haar eigen carrière te volgen. Ze deed dit door haar authentieke zelf te laten zien, een eigen netwerk te creëren (Paula Abdul was haar choreograaf, weet je dat nog?), haar eigen liedjes te schrijven en eenvoudigweg de aandacht op te eisen! Personal branding op z’n best!

Ik kon het niet geloven toen ik erachter kwam dat ze dit jaar weer op tournee gaat, jammer genoeg heeft ze nog geen data in Nederland aangekondigd. Wat kunnen we leren van Janet Jackson over personal branding? 

Ik hou het kort maar krachtig deze week. Janet betekende creatieve controle voor mij. Vroeger was dit iets waar artiesten voor moesten vechten. Creatieve controle is het belangrijkst wat je kunt hebben wanneer je jouw persoonlijke merk bouwt. Waarom? Omdat het jou de mogelijkheid biedt om de wereld te laten zien we je echt bent. Als jouw (platen)maatschappij bepaalt welke muziek jij uit kunt brengen of als zij een beeld van jou willen neerzetten die niet past bij wie je echt bent, dan zul je altijd met jezelf blijven worstelen. Ik heb nog steeds te doen met Rob Pilatus van Milli Vanilli die zelfmoord pleegde nadat het verhaal uitkwam dat hij niet al zijn liedjes zelf zong (Girl you know it’s true… oooh oooh I love you). Geloof me, er waren een heleboel artiesten die niet de echte zangers waren van hun liedjes.

Gelukkig zijn er dingen veranderd. Net zoals in de muziekwereld, zoeken bedrijven naar mensen die authentiek en echt zijn. Misschien komt dit omdat de technologie het lastig voor ons maakt om te achterhalen wat echt is en wat niet. Kijk naar Instagram en de influencers. Sommige influencers laten nep levens zien, met nepkleding, nep huizen en soms nep vrienden en -volgers. Uiteindelijk komt de waarheid toch wel uit en kom je erachter dat ze je in de maling hebben genomen.

Laat me duidelijk zijn, authenticiteit is moeilijk. Het heeft kwetsbaarheid nodig en het is lastig om deze te laten zien, zelfs aan jezelf. Maar het is iets waar je altijd naar moet streven, want uiteindelijk zal dit ervoor zorgen dat je happy blijft met jezelf. 

“Got my own mind
I wanna make my own decisions
When it has to do with my life, my life
I wanna be the one in control”

Wil jij controle hebben over jouw carrière? Kom dan naar de GRATIS personal branding info day op 7 januari die ik organiseer en begin 2018 door op jezelf te focussen! Ik ben er klaar voor als jij dat ook bent, dus schrijf je hier in.

XOXO,

Nancy