The Greatest

Person branding gaat voornamelijk over relevant blijven (bij jouw voorkeurspubliek) en uniek zijn. Dus laten we ons deze week focussen op jouw eigenheid.

‘I’m free to be the greatest, I’m alive
I’m free to be the greatest here tonight, the greatest
The greatest, the greatest alive’

Wie kunnen we beter als goed voorbeeld gebruiken dan de geweldige Sia. Dit is een deel van de songtekst van haar hit ‘The Greatest’ en ik ga je uitleggen waarom focussen op jouw unieke kwaliteiten zo belangrijk is en hoe het jouw weg wordt naar authentieke personal branding.

Ik geloof echt dat iedereen iets unieks heeft wat echt ‘jou’ is en wat zo nuttig is voor de mensen om je heen.
Maar vaak hoor ik:
1. ‘Ik ben niet speciaal en heb niets te bieden’
2. ‘Ik weet niet wat mij eigen maakt’.
3. ‘Huh, moet ik me focussen op uniek zijn?’

Yassss girl, want erbij horen wordt overschat! Je moet bepalen wat jou uniek maakt

Dus, wat kunnen we leren van Sia?

1. Doe het op jouw manier, wees geen na-aper.
Sia weigert haar gezicht te laten zien. Op TV, in magazines en zelfs in haar live optredens. Ze zingt altijd met haar rug naar het publiek, ze laat haar awards door iemand anders die haar kenmerkende pruik draagt in ontvangst nemen en ze verbergt haar gezicht bij photoshoots. Ze wil niet gezien worden. Dat is nou niet echt hoe de meeste popsterren zich gedragen, toch? Maar we zijn dit gaan zien als haar unieke ding.

2.
 Vertel de wereld waar te kijken.
Haar kenmerking kapsel is het midden van haar persoonlijke merk. Hierover zegt ze: ‘I thought, well, what about my blonde bob? If Amy Winehouse was the beehive…’. Dat is hoe ze bekend staat voor de wereld.

3. Doe wat je het leukst vindt om te doen en wat je gemakkelijk afgaat.
Sia is niet alleen zangeres, maar ook succesvolle songwriter. In de afgelopen jaren schreef ze vele hits voor Rihanna (Diamonds), Beyonce (Pretty Hurts), Britney Spears (Perfume) or Ne-Yo (Let Me Love You). Nog andere zijn Christina Aguilera, Lea Michele, Katy Perry, Rita Ora en zelfs dit jaar schreef ze het nummer voor het Wereldkampioenschap! Over songwriting zegt ze: ‘I really feel like I’ve nailed songwriting, it’s my specialty, it’s what I’m good at. It’s my special skill. It’s what I got when God was handing out things. I feel lucky about it, it comes really easily to me’.

4. Wees duidelijk om wat voor jou telt, wat jij denkt dat belangrijk is.
Ze wil niet beroemd zijn. Daar is ze duidelijk in. Daarom laat ze haar gezicht niet zien. ‘I’ve been writing pop songs for pop stars for a couple years and see what their lives are like and that’s just not something I want.’

5. Omarm je excentriciteit (dingen die je raar of vreemd aan jezelf vindt).
Het feit dat ze nooit interviews geeft of promoties doet is raar, maar werkt nu voor haar omdat haar merk nu een mysterieus merk is. We houden allemaal van het feit dat ze een rare artiest is. Ze bouwde haar merk op haar eigen manier.

‘Don’t give up, I won’t give up
Don’t give up, no no no
Don’t give up, I won’t give up
Don’t give up, no no no’

Als je meer wilt weten over personal branding, kom dan naar mijn gratis personal branding masterclass aanstaande zondag. Ik ga je niet alleen uitleggen hoe dit je carrière verder helpt, maar ook hoe het je meer vertrouwen geeft!

XOXO,

Nancy