“If at first you don’t succeed (first you don’t succeed),
Dust yourself off, and try again
You can dust it off and try again, try again”

 

Try again

Herinner je je Aaliyah nog?

Ik herinner me nog zo goed de dag dat ze overleed, echt, ik zie mezelf nog staan waar ik was toen ik het nieuws hoorde. Het was 25 augustus, 2001 en die dag werkte ik met een artiest op Lowlands. We waren allemaal in shock op het festival.

Waarom? Omdat ze pas 22 jaar was maar al zo’n grote impact had gemaakt in de muziekindustrie. Toen ze klein was zong ze met haar moeder, en toen ze pas 11 jaar oud was opende ze een show in Las Vegas voor haar tante, Gladys Knight.

Haar eerste album ‘Age Ain’t Nothing but a Number’ bracht ze uit toen ze pas 14 was, en het verkocht meer dan 1 miljoen keer. Ze noemden haar muziek hip-hop soul.
Daarnaast was ze model voor Tommy Hilfiger en schitterde ze in 2 grote films (ze zou ook in The Matrix gaan spelen). En toen kwam die vreselijke dag dat haar vliegtuig neerstortte nadat ze haar video voor de single ‘Rock the Boat’ had opgenomen.

En dit weekend was dat dus al 17 jaar geleden. De tijd vliegt echt.

Welke lessen kunnen we van haar leren? De eerste heb ik je al gegeven:

1. If at first you don’t succeed, dust yourself off and try again. 
In 1989 was ze te zien in Star Search (een show zoals Idols of the Voice). Ze zong “My Funny Valentine” en moest huilen toen ze verloor. Maar ze gaf niet op.
Want ze wist dat je alleen je dromen kan halen als je blijft doorzetten, misschien wel een miljoen keer. Alle artiesten weten dit. Alle atleten weten dit. Denk je dat Serena Williams per ongeluk in de tennistop is belandt? Dus waarom geven we zo makkelijk op wanneer het even niet gaat zoals we willen?
Dit lied gaat over Aaliyah die haar aanbidder vertelt dat ze op dit moment niet overgehaald kan worden, maar dat hij het zeker niet op moet geven.

2. Stick to your values.
“She’s the first artist I worked with who would not compromise her values to be famous. In this business, church girls become prostitutes because they want to be stars, but she would never let stardom interfere with who she was.” – Parrish Johnson Music Executive

3. Your personal style matters.
Zij was de ultieme ‘B-girl’ met superveel vrouwelijkheid. Ze droeg nooit rokken of jurken! We zagen haar altijd alleen in haar baggy broeken. En toch stond ze erom bekend dat ze sexy was, zonder zichzelf te verkopen zoals sommige andere artiesten doen.

4. Find your crew
Haar eerste album werd door R.Kelly geproduceerd. Haar tweede album ‘One in a Million’ verkocht meer dan 2 miljoen keer en lanceerde een nieuw producer/songwriter team naar bekendheid: Timbaland en Missy Elliott.
Op dat moment waren zij beiden nog behoorlijk onbekend in de muziekindustrie.

“Tim and I were new producers. From day one, she had that much faith in our music that she treated us like we already sold 2 million records, when we hadn’t sold anything yet. She really helped make us what we are today.” – Missy Elliot.

In het Arabisch betekent Aaliyah ‘Verheven’. Wat een toepasselijke naam voor iemand die nog steeds one in a million is.

Als je deze verhalen die ik vertel en de lessen die ik met je deel interessant vindt, en meer wilt weten over mijn methode voor personal branding (die ik heb gebaseerd op de artiesten waarmee ik heb gewerkt), dan heb ik wat leuks voor je!
Op zondagochtend 23 september houd ik mijn laatste infodag van dit jaar.
Dit is je laatste kans dit jaar om te ontdekken of mijn methode ook voor jou werkt.

Dit is voor vrouwen die dit willen bereiken:
  • Hun specialiteit/expertise in de spotlight zetten;
  • Een impressie achterlaten;
  • Meer zelfvertrouwen krijgen en bewuster van zichzelf zijn;
  • Zich onderscheiden op basis van hun unieke krachten;
  • Zich focussen op hun energie en wat zij willen bereiken.
Dit is voor vrouwen die voor hun carrière een boost willen geven of aan het begin staan van een carrière-switch.

En dit is ook fantastisch voor je netwerk! Je weet dat de hele wereld vol zit met mensen die je kunnen helpen, je hebt je netwerk nodig! Andere mensen zijn de sleutel tot alles wat je nog niet weet.

Daarom heb ik de Network Academy opgezet. Om kennis te krijgen en kennis te delen. Het eerstvolgende evenement voor onze leden is al bijna uitverkocht. Als jij op zoek bent naar inspiratie, nieuwe connecties en manieren om verder te komen in je werkende leven, dan kan je hier nog steeds lid worden en onderdeel worden van dit netwerk.

Word lid van de Network Academy en kom naar het event op 5 september! We hebben een aantal fantastische sprekers, zoals:
  • Gina Dumfries – Eigenaresse van StrateG
  • Annelies Sitvast – Kanaalmanager Net5
  • Willa Stoutenbeek – Oprichtster en eigenaresse van WGreen

Ik hoop je te zien op één van deze fantastische events!

XOXO,
Nancy