Who’s that girl?

Jep​​​​​​​,

Ze wordt 60 vandaag, dus we gaan het hebben over: Madonna.
Deze vrouw is een icoon, en door de jaren heen heeft ze ons zoveel geleerd over wat het betekent om een bekend merk te zijn. Haar manier van werken, je houdt ervan of je haat het, maar girlll het heeft haar zó succesvol gemaakt!

Dus wat kunnen we van haar leren? Wat kan jij op een dagelijkse basis toepassen als het aankomt op je carrière en het bouwen van jouw personal brand?

Toen ik een tiener was zag ik eens een liveshow van haar op tv en die show begon (als ik het me goed herinner) met Madonna die dit zei:
“I went to New York. I had a dream. I wanted to be a big star. I didn’t know anybody. I wanted to dance. I wanted to sing. I wanted to do all those things. I wanted to make people happy. I wanted to be famous. I wanted everybody to love me. I wanted to be a star. I worked really hard and my dream came true.”

Dit zijn de belangrijkste personal branding lessen die ik van haar heb geleerd:

1. Waar jij je op focust, dat groeit
Ze is altijd al compleet gefocust geweest op komen waar ze wilde zijn. Madonna heeft ons geleerd om groots te denken en doelen te zetten. Daarom vond ik het zo tof toen ze zei: “A lot of people are afraid to say what they want. That’s why they don’t get what they want.”
Het komt hierop neer: laat je niet leiden door je angst en raak niet afgeleid door wat anderen van je denken. Dit is ook een mooie les in het hebben van zelfvertrouwen en niet onzeker zijn. Dus focus op wat je echt wilt, in plaats van focussen op wat je juist niet wilt (dat is namelijk wat de meesten van ons doen!).

Maar eerst moet je weten wat je wilt. Nadat haar nummer-1 album ‘Like a Virgin’ uitkwam vroeg een journalist aan haar, “What’s next?” En Madonna zei, “I want to rule the world.”

2. Zorg dat je ergens voor staat
Madonna heeft gezegd: “I stand for freedom of expression, doing what you believe in, and going after your dreams.”
Zie je, hier vertelt ze het: doe je eigen ding en geloof er ook in. Ze is altijd enorm zelfbewust geweest, ik weet zeker dat dit haar de afgelopen 30 jaar heeft geholpen om te vechten voor waar ze in gelooft. Ze heeft slechte publiciteit gehad en zelfs dat heeft in haar voordeel gewerkt. Het is zoals ze zei: “I’ve been popular and unpopular, successful and unsuccessful, loved and loathed and I know how meaningless it all is. Therefore I feel free to take whatever risks I want.

Dus dames, zorg dat je bij jezelf blijft.

3. Uiterlijk is belangrijk
Ik weet niet of je oud genoeg bent om dit te weten, maar Madonna had in de jaren ’80 een voorbeeldrol in de mode. Meisjes kopieerden haar looks en kleedden zich exact zoals zij deed. Dit was vooral toen ze in de film ‘Desperately Seeking Susan’ speelde.
En toen Madonna voor het True Blue Album haar haren afknipte waren we allemaal met stomheid geslagen. Maar ze wist al van jongs af aan dat je beoordeeld wordt op je uiterlijk, zeker als vrouw. Dus gebruikte ze dit in haar voordeel, ze heeft ons vaak met haar looks geshockeerd om de voorpagina van de krant te halen.

Denk bijvoorbeeld eens aan de beha’s die ze liet ontwerpen door Jean Paul Gaultier en die ze droeg als gewone kleding. Als je terugkijkt naar al haar looks dan definieren ze allemaal een periode in haar leven en waar ze op dat moment voor stond. Haar looks vertellen haar verhaal. En dat is wat we willen, dat ons uiterlijk echt laat zien waar we voor staan.

4. Zorg goed voor je bedrijf
Time Magazine heeft haar één van de “25 Most Powerful Women of the Past Century” genoemd en er is natuurlijk een reden dat ze de slimste vrouw in de muziekwereld wordt genoemd.
Ze is al 30 jaar één van de meest verdienende artiesten ter wereld. Madonna was slim genoeg om na het dalen van haar albumverkoop haar platenlabel Warner Music te verlaten en een contract te tekenen met Live Nation, om te focussen op de inkomsten uit wereldtours.

Ze begreep dat om een succesvol bedrijf te hebben, je de markt moet begrijpen. Ze houdt 90% van de winst van haar tournees zelf en 50% van haar samenwerkingen met grote merken.

5. Verandering is goed
Ze is altijd al bezig geweest met constante verandering en het ontdekken van nieuwe dingen. Ze heeft zichzelf succesvol veranderd van een material girl naar een activiste, actrice, yoga fan, schrijfster en filantroop. Haar veranderingen zijn het meest consistente aan haar personal brand.
We kunnen op haar rekenen om ons nieuwe dingen te leren, maar ook om haarzelf te transformeren terwijl ze dat doet. Ze omarmt verandering en ziet het niet als iets engs. Het is een manier om innovatief te blijven en nieuwe dingen over jezelf te ontdekken. Zoals het ontdekken van verborgen schatten in jezelf en ook een manier om jezelf uit te dagen nieuwe dingen te voelen.

Kijk, alle merken ontwikkelen zich door over de jaren heen, en geen mens blijft ooit echt hetzelfde. Dus als wij dit proces kunnen omarmen zoals Madonna doet, dan zou het misschien helemaal niet zo eng zijn.

En, wat heb jij van Madonna geleerd? Deel het met me, that’s what sisters do.

Nu we het toch hebben over delen, ik wil graag met je delen dat ons Network Academy-event met Harper’s Bazaar er weer aankomt. Deze borrel vindt plaats op 5 september in The College Hotel in Amsterdam. Je kan hier meer informatie vinden als je er ook bij wilt zijn.

XOXO,
Nancy